CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, January 6, 2009

By Neville Spykerman, The Malaysian Insider
Petaling Jaya Utara Member of Parliament Tony Pua said today that PLUS, the concession holder for the North-South Expressway stands to make a staggering RM25 billion in profits, in the next 20-years.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua menyatakan bahawa PLUS, pemegang konsensi Projek Lebuhraya Utara Selatan akan mendapat keuntungan sebanyak RM 25 bilion di dalam tempoh 20 tahun yang akan datang.

Pua, who spoke to reporters after scrutinising declassified toll concession agreements at the Works Ministry here, said PLUS made a profit of RM1.2 billion last year and the amount will increase annually till the concession ends, in 2038.

Tony Pua, semasa ditemubual oleh pemberita selepas menyelidiki perjanjian konsesi tol di Kementerian Kerjaraya di sini berkata, PLUS mendapat keuntungan sebanyak RM 1.2 bilion tahun lepas dan jumlah itu akan bertambah setiap tahun berikutnya sehingga tamat perjanjian konsesi tersebut,pada tahun 2038.

"Under the agreement the concessionaire has all to gain and nearly nothing to lose."

"Di dalam perjanjian ini, pemegang konsensi tidak perlu menanggung apa-apa risiko kerugian langsung."

Pua, who was at the Works Ministry, with Serdang MP Teo Nie Ching and Kampung Tungku Assemblyman Lau Weng San, said PLUS is also exempted from paying taxes on its profits.

Tony Pua yang berada di Kementerian Kerjaraya bersame Ahli Parlime Serdang, Teo Nie Ching dan ADUN Kampung Tunku, Lau Wen San, berkata, PLUS juga dikecualikan dari membayar cukai di atas keuntungannya.

As such, he said DAP was justified in objecting to the privatisation of PLUS to United Engineers Malaysia (UEM) in 1988.

Justeru itu, beliau meluahkan bahawa DAP adalah betul dalam membantah penswastaan PLUS kepada United Engineers Malaysia (UEM) pada tahun 1988.

"It was a hot issue, which was used as one of the justifications by the Government to detained 16 DAP national leaders, including Lim Kit Siang and Karpal Singh, under the ISA, during Operation Lalang."

"Ia adalah isu semasa yang hangat, di mana kerajaan telah menggunakannya sebagai alasan untuk menahan 16 pemimpin kebangsaan DAP, termasuk Lim Kit Siang dan Karpal Singh, di bawah akta ISA, semasa Operasi Lalang."

Teo, who got a first look at the concession agreement this morning describe it as a 'profit guaranteed' contract, which favours the concessionaire.

Teo yang dapat menyelidik perjanjian itu pagi tadi menyifatkan perjanjian itu sebagai kontrak pasti untung yang nyata berat sebelah kepada pemegang konsesi.

Under the agreement, the company can impose higher toll charges if traffic volume is less than what is projected, while the government will have to provide compensation if it objects.

Di bawah perjanjian tersebut, syarikat itu boleh menaikkan kadar tol sekiranya jumlah kenderaan kurang dari yang dianggarkan, dalam pada itu, kerajaan akan membayar ganti rugi sekiranya anggaran itu tersasar dari jumlah asal.

She said the original 30-year-concession, signed in 1988, had already been extended further by 20-years, as a form of compensation.

Katanya lagi, perjanjian asal yang ditandatangani pada tahun 1988 telah disambungkan lagi selama 20 tahun sebagai ganti-rugi kepada syarikat itu.

Teo said terms in a supplementary agreement, signed in 1999, made it virtually impossible for the government take over the concession.

Teo berkata, syarat di dalam perjanjian sampingan yang dimenterai pada tahun 1999 membuatkannya hampir mustahil untuk kerajaan mengambil alih semula konsesi tersebut.

"Besides having to pay the cost of construction, which was just RM5.94 billion, and any outstanding loans owed by the company, the Government would be forced to pay an amount equal to future profits."

"Selain perlu membayar kos pembinaan yang hanya berjumlah RM 5.94 bilion dan juga sebarang hutang yang tertunggak oleh syarikat tersebut, kerajaan juga terpaksa membayar sejumlah yang sama dengan keuntungan masa depan kepada syarikat itu untuk pembatalan."

Teo questioned the Government's rationale in entering into the agreement in the first place.

Teo meluahkan rasa pelik atas tindakan kerajaan menyetujui perjanjian sebegini rupa.

"Why privatize the highway, when they could have built it and run it themselves."

"Kenapa diswastakan lebuhraya ini, padahal kerajaan boleh membina dan menyelenggarakannya sendiri?", luah beliau lagi.

Meanwhile Pua also dismissed assertions by Works Minister Datuk Mohd Zin Mohamed yesterday that buying back some of the concessions, such as Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), would be too expensive.

Sementarai itu, Tony Pua juga menyangkal kenyataan Menteri Kerjaraya, Datuk Mohd Zin Mohamed semalam bahawa membeli semula sesetengah konsesi tersebut, seperti Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) adalah terlalu mahal.

He said the LDP was constructed at a cost of only RM1.327 billion but to date the company had received RM630 million in compensation for not raising toll charges and would continue to receive RM10 million annually.

Tambah beliau, LDP dibina pada kos sebanyak RM 1.327 bilion tetapi sehingga kini, syarikat itu telah menerima sebanyak RM 630 juta ( RM 0.63 bilion ) dari kerajaan sebagai ganti rugi kerana tidak menaikkan harga tol dan juga, berterusan akan menerima ganti rugi sebanyak 10 juta setiap tahun.

"The numbers are stark and it is obvious that it would be better for the Government to buy back the concession rather than continuing to pay compensation."

"Angka-angka ini menunjukkan dengan jelas dan nyata bahawa adalah lebih munasabah dan baik untuk kerajaan membeli balik konsesi tersebut dari terus membayar ganti rugi."

0 comments: